Reitan Convenience Sverige, Coca-Cola i Sverige och Friends i gemensam satsning som stärker vuxnas närvaro för unga
Många unga saknar en vuxen att vända sig till och upplever att vuxna inte gör tillräckligt när någon blir illa behandlad. Det visar Friends nya rapport. Samtidigt vill många vuxna göra skillnad men vet inte alltid hur. Nu går Coca-Cola i Sverige, 7-Eleven, Pressbyrån och Friends samman för att bidra i arbetet mot mobbning genom att stärka och engagera fler vuxna i vardagen.Sex av tio elever har i år utsatts för någon form av kränkningar, trakasserier, hot eller våld i skolan och flickor drabbas oftare än pojkar, visar Friendsrapporten 2025.– Över hälften av eleverna utsätts för mobbning, våld, hot eller kränkningar av andra elever, trots att de enligt lag har rätt att skyddas från allt våld. Och ansvaret för detta ligger hos de vuxna, säger Lisen Bergquist, barnrättsjurist på stiftelsen Friends.Vux Upp – ett initiativ som stärker vuxnaMen mobbning sker också långt utanför skolans väggar. I det nya initiativet Vux Upp samarbetar Coca-Cola i Sverige, Reitan Convenience Sverige – franchisegivare för 7-Eleven och Pressbyrån – och Friends för att uppmuntra och engagera fler vuxna att vara närvarande, lyssnande och trygga i ungas vardag.
Friends bidrar med sin kunskap om mobbning, Pressbyrån och 7-Eleven med sin närvaro och mötesplatser i vardagen genom 380 butiker över hela landet, och Coca-Cola i Sverige med sin räckvidd och förmåga att skapa möten.– Att minska den ensamhet och utanförskap som många känner idag är en viktig del i vårt övergripande samhällsengagemang. Med Vux Upp kan vi tillsammans lyfta vuxnas roll i att skapa trygga miljöer för unga att växa upp i, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola i Sverige.
Genom kunskap och enkla vardagsverktyg ska Vux Upp visa hur små handlingar från vuxna kan göra stor skillnad, och uppmuntra dem att fånga de viktiga ögonblicken i vardagen.– Vi kommer att stötta Friends i deras arbete genom att använda våra kanaler för aktiviteter och kampanjer. Som första steg utbildar vi också våra egna medarbetare. Tillsammans står vi för några av Sveriges starkaste varumärken och möter dagligen majoriteten av landets vuxna befolkning, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige, franchisegivare för Pressbyrån och 7-Eleven Sverige.
Mer information om Vux Upp.Utdrag från Friendsrapporten 2025:
6 av 10 elever har i år utsatts för någon form av kränkningar, trakasserier, hot eller våld 3 barn i varje klass är utsatta för mobbning 1 av 4 utsatta för mobbning saknar vuxna de litar på i skolan 1 av 3 elever tycker inte att lärare gör något när någon blir illa behandlad 14% av eleverna uppger att de är utsatta för mobbning i skolan 17% av flickor och 11% av pojkar uppger att de är utsatta 43% av elever utsatta för mobbning uppger att vuxna sällan reagerar när någon blir illa behandladRapporten bygger på en nationellt representativ undersökning genomförd av Novus våren 2025. 1026 elever i åldern 9–16 år deltog.Länk till rapporten.
Om RCSReitan Convenience Sweden AB (RCS) är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och Pressbyrån PBX i Sverige. Varje dag besöker cirka 300 000 personer någon av de 400 servicehandelsbutiker i landet, där varje enskild butik drivs av en franchisetagare. Genom stolta franchisetagare vill man leda vägen mot framtidens convenience och erbjuda sina kunder en bättre vardag. RCS ägs av det norska familjeföretaget REITAN som bedriver verksamhet i Norden och Baltikum. ReitanConvenience.seOm FriendsFriends är en icke vinstdrivande barnrättsorganisation som arbetar för att varje barn ska få växa upp utan mobbning eller kränkningar. Organisationen främjar trygga miljöer för barn och unga, förebygger att mobbning uppstår i skola och idrott, och ger stöd när mobbning sker.Om Coca-Cola i SverigeCoca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, bonaqua®, Powerade® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.
